top of page

WORTELtaart van masterchef Australië

Ik werd een tijdje geleden gevraagd om een workshop handlettering te verzorgen... iets wat al een tijdje in mijn hoofd zat om te gaan doen... Nu werd deze droom werkelijkheid en ook nog eens in opdracht! Jullie hebben vast al wat plaatjes voorbij zien komen op FB en Instagram.. wat was de eerste workshop leuk!

Hoe tof is het dat er zelfs zoveel aanmeldingen waren dat we twee workshops vol hebben gekregen! Volgende week mag ik er nog 1 geven en daarna .. jaja komen er nog meer workshops, maar dan door mij georganiseerd! Houd vooral FB, instagram en mn website in de gaten voor de data! Mocht je interesse hebben in een workshop op maat voor bijvoorbeeld een vrijgezellenfeestje of teamuitje, het behoort allemaal tot de mogelijkheden! Neem gewoon even contact met me op!

Voor de workshops besloot ik zelf taart te maken, want daar houd ik van!

Ik ben echt FAN van Masterchef Australië! Toen ik de aflevering zag waar hij voorbij kwam wist ik gewoon dat ik die taart (carrot cake with candied walnuts and a walnut crumble) van Matt Sinclair een keer MOEST maken :)

Helemaal passend in de tijd van het jaar en met een thema als Thanksgiving voor de workshops was het een perfect match!

Ik vond het recept heel gemakkelijk online, maar dat was wel helemaal in het Engels en ook nog eens met de welbekende 'cups'.. omdat het zo'n lekker recept is wil ik hem graag met jullie delen, maar dan wel in het Nederlands en gewoon in grammen en milliliters! Schrik niet van de lange boodschappenlijst, het valt echt mee en veel heb je waarschijnlijk wel gewoon in huis!

Dit heb je nodig

Worteltaart

2 eieren

180 ml zonnebloemolie

1 tl vanille (te vinden bij bijvoorbeeld Dille & Kamille)

180 gram bruine suiker of rietsuiker

100 gram geraspte wortels

1 el melasse (te vinden bij bijvoorbeeld Holland&Barrett)

130 gram bloem

1 tl baking soda

2 tl kaneelpoeder

0,5 tl komijnpoeder

2 tl gemberpoeder

Marmelade

2 handsinaasappels

2 wortels, fijn geraspt

100 gram suiker

1 el verjuice (mocht je dat niet kunnen vinden is appelciderazijn ook goed)

2 steranijs

1 kaneelstokje

1 tl citroensap

Roomkaas vulling/topping

375 gram verse roomkaas (bijvoorbeeld philadelphia)

42 gram poedersuiker

2 citroenen

Walnoot crumble

25 gram walnoten, geroosterd

50 gram suiker

25 gram bloem

25 gram boter

snufje zout

Gesuikerde walnoten

25 gram walnoten, geroosterd

110 gram kristalsuiker

1 tl water

zeezout

Bereiding

Verwarm de oven voor op 170℃ en vet 2 taartvormen van 20cm in. Bekleed de bodem met bakpapier.

Voor de worteltaart meng je de eieren, olie, bruine suiker, geraspte wortel, melasse en vanillepasta in een kom.

Zeef de bloem, bakingsoda, kaneelpoeder, komijnpoeder en gemberpoeder in een andere kom en meng door elkaar. Doe de natte en droge ingrediënten in 1 kom en klop goed door elkaar.

Verdeel het beslag over de twee taartvormen en strijk de bovenkant glad. Bak ongeveer 20 minuten, test of de taart gaar is met een prikker. Komt hij er schoon uit is de taart gaar. Niet gaar? Zet de taarten nog enkele minuten terug in de oven. Omdat elke oven anders is zal de baktijd bij iedereen verschillen.

Zodra de taarten gaar zijn laat je ze 10 minuten afkoelen. Verwijder dan de taartvormen en laat verder afkoelen op een rooster.

Doe voor de marmelade de wortels, de suiker en het sap en rasp van de sinaasappels in een steelpannetje en zet op een middelhoog vuur tot de wortel zacht is.

Voeg dan de verjuice of appelciderazijn, steranijs, kaneelstokje en citroensap toe.

Laat koken tot het geheel ingedikt is en zet apart om af te koelen.

Voor de roomkaas topping/vullen doe je de verse roomkaas in een kom en mix met een mixer tot het een gladde substantie is. Voeg de poedersuiker, rasp en sap van de citroenen toe en mix tot het geheel 'fluffy' is. Zet apart totdat je het nodig hebt.

Zet voor de walnoot crumble de oven op 180℃. Doe alle ingrediënten in een keukenmachine en maal tot het een kruimelig deegje is. Plaats dit in een schaaltje of op een bakplaat bekleed met bakpapier en bak 10-12 minuten tot het goudbruin is. Zet apart om af te koelen.

Leg voor de gesuikerde walnoten de walnoten op een bakplaat bekleed met bakpapier.

Doe het water en suiker in een pannetje met een dikke bodem en zet op een laag vuurtje tot er een goudbruine karamel ontstaat. Let op! Ga niet roeren in je pan maar draai hem af en toe een beetje rond. Karamel wordt echt heel heet dus probeer ook niet te proeven met je vinger want dan verbrand je je!

Giet de karamel over de walnoten, bestrooi met wat zeezout en laat hard worden. Breek in stukken.

Dan is het tijd om de taart samen te stellen! Leg 1 taartbodem op een mooi bord, een stoere plank of een taartplateau. Net wat je in huis hebt ;)

Doe de marmelade erop en verdeel gelijkmatig over de bodem. Dan de helft van de roomkaasvulling, ook deze verdeel je gelijkmatig.

Leg de 2e taart erboven op. Je kan de andere helft van de roomkaas er zo op smeren, ik deed hem in een spuitzak met een geribbeld mondstuk voor een iets nettere afwerking. Als laatste verdeel je de crumble erover en steek je stukken van de gesuikerde walnoten erin. En dan is het GENIETEN!

Het is misschien wel even wat werk, maar ik kan je garanderen dat het het zeker waard is! Wat een heerlijke taart! Succes met bakken en mocht je m maken... show me the result!

En dames van de workshop van volgende week... houd vooral een gaatje over, want ik maak hem weer hoor!

Liefs! Renske

WELKOM

Welkom op mijn blog!

liefs! Renske

bottom of page