top of page

INSPIRATIE diner met Nieuw-Zeelands hertenvlees

Daar zit ik dan, moederdag 2017 om 7.00 u achter m'n computer op de bank, Sep kijkt rustig een filmpje en papa slaapt nog... Om 5.30 werd ik al wakker van een huilende Sep en ik wist niet hoe snel ik m'n bed uit moest komen.. je zal misschien denken, waarom dan?

Bert heeft afgelopen week Sep zijn kamertje opgeknapt en de kleine man sliep afgelopen nacht voor het eerst in zijn nieuwe hoogslaper, deze bezorgde mama was bang dat hij zou vallen ....

Niet zo gek natuurlijk want hij is nog geen 3.. maar aan de andere kant is Sep echt een klimgeit.. en dat kan hij dan ook echt goed..

Dus ik denk er nog even over na, of hij in of onder z'n hoogslaper mag slapen.. mocht je trouwens benieuwd zijn naar het resultaat, foto's volgen later via Instagram ;)

Het is ook alweer een tijdje geleden dat ik jullie heb verteld hoe t nu met me gaat.. dus nu ik toch lekker aan het typen ben ;) het lijkt misschien op de sociale media altijd maar goed te gaan door die mooie plaatjes die voorbij komen, maar dat is natuurlijk niet zo. Maar het gaat wel beter, ik heb merkbaar meer energie en dat is heel fijn!

Ik moet wel oppassen, dat ik niet te veel wil, want dan gaat het weer helemaal mis en ben ik niks waard. En nog meer goed nieuws, ik kan eindelijk, na 9 maanden wachten, beginnen aan mijn behandeling voor mijn CVS. Ja inderdaad, 9 MAANDEN wachten.. ik had gewoon een kind kunnen krijgen! Onbegrijpelijk hoe Psyq omgaat met mensen op de wachtlijst, het is maar goed dat ik zo'n fijne vent en familie heb die altijd voor me klaar hebben gestaan!

Inspiratiediner in Stompwijk

Een paar weken geleden postte Elise van Chickslovefood een winactie op Instagram en Facebook,

je kon 2 kaarten winnen voor een walking diner met hertenvlees. Die wilde ik wel winnen! Hertenvlees ken ik al van de wildavonden met mijn familie, maar dat is eigenlijk altijd in de herfst... ik was heel benieuwd naar hertenvlees in wat meer zomerse gerechten...

Helaas won ik de kaarten niet en had ik het al uit mijn hoofd gezet.. tot ik dinsdagochtend een berichtje van Elise kreeg; er was iemand ziek geworden, of ik nog zin en tijd had om s'avonds bij het diner aanwezig te zijn en ik mocht ook nog iemand meenemen! Hoe leuk!

Vind maar iemand op het laatste moment... al m'n vriendinnen kregen een appje! Gelukkig kon Sifra mee, alleen had ook wel gekund maar das dan best wel weer spannend!

Het diner vond plaats bij Luiten Food, importeur in vlees, wild, gevogelte, vis en seafood. We werden ontvangen met een rode loper, leuker kan je avond toch niet beginnen!?

Eenmaal boven werden we warm onthaald door Elise en niet veel later kwam Jan, een van de directeuren van Luiten Food, er ook bij staan. Wat een enthousiaste en charismatische man!

Vol passie begon hij te vertellen over zijn werk, een familiebedrijf wat al in 1938 opgericht werd.

Ze leveren veel aan restaurants, maar ook de Sligro en Albert Heijn zijn vaste klanten. Het wild dat met kerst in de schappen ligt wordt door Luiten Food geïmporteerd.

Deze avond stond dus in het teken van Nieuw-Zeelands hertenvlees. Er ging werkelijk een nieuwe wereld voor me open! Het grasgevoerde Silver Fern Farms Cervena hertenvlees is afkomstig van Nieuw-Zeelandse boerderijen waar de dieren in alle vrijheid opgroeien in de onmetelijke landerijen.

Het is mager en ontzettend mals, daarnaast kan dit vlees wel rauw gegeten worden. Bij wild hertenvlees kan dat niet omdat daar te veel bacteriën in zitten na het rijpen. Zo leer je nog wat!

Er was een chef uit Nieuw-Zeeland, die de hele avond in de open keuken in de kantine van Luiten Food voor ons heeft staan koken. We begonnen met een steak tartaar met kokosmayonaise, gestoofde paprika en ui. Jummm! De combinatie van het rauwe malse hertenvlees en de kokosmayonaise was heel verrassend!

Ondertussen werd er een filmpje getoond uit Nieuw-Zeeland, jeetje wat leven die beesten in een prachtig gebied!! Nadat Elise had verteld hoe deze avond tot stand was gekomen en nog een mooi passievol praatje van Jan gingen we aan tafel en kregen we het volgende gerecht; hertencarpaccio met meloen, granaatappelpitjes, pistachenootjes en gemarineerde rode peper. Waar ik dacht dat de peper zou overheersen, was hij door het marineren zo zacht dat het in totaal super wegsmolt, nog een keer jummmmm dus!

Samen met nog 8 andere dames die kaartjes hadden gewonnen, zaten we aan een grote tafel. De andere gasten waren alleen maar mannen, die werkzaam waren bij de Sligro, ik was dus heel blij met de dames tafel! Haha!

Elise schoof gezellig bij ons aan en we hebben lekker zitten kletsen, heel leuk haar wat beter te leren kennen! Waar Nina was?! Die is vegetarisch, dus op deze avond had ze vrij weinig te eten gehad ;)

Het volgende gerecht werd alweer opgediend; hertenbiefstuk met groenten in curry. Weer zo mals.. ik kan het blijven zeggen... jumjumjum!

Ondertussen dronken we een heerlijke prosecco en kletsten Sifra en ik nog wat bij. Sifra is al 15 jaar mijn vriendinnetje en ook al is ze niet zo'n 'foodie' als ik, houdt ze ook heel erg van lekker eten!

Ja en alweer door naar het volgende gerecht, welk stukje van het hert het ook alweer was ben ik even vergeten (het was ook zoveel om te onthouden!) maar dat het lekker was weet ik wel! Ik ben zoiezo fan van asperges, de nootachtige smaak van het grillen vind ik zo lekker!

Door naar het laatste en ook echt lekkerste gerecht! Ik dacht na de 1e vier dat ik al heel lekker gegeten had. Maar deze hertenrack van de Green Egg met een saus van bananen en pompoenpuree was zo ontzettend lekker! Ik wilde eigenlijk mijn bord aflikken.. dat heb ik maar niet gedaan omdat het niet zo ladylike is :)

Als afsluiter had Elise ook nog een verrassing voor ons, we kregen het meal planning kookboek van Chickslovefood! En de meiden die dat al hadden mochten hun adres opschrijven en dan kregen ze het boek dat ze nog niet hadden opgestuurd! Hoe lief is dat!

Nadat alle boeken gesigneerd waren en we op de foto waren geweest gingen we op huis aan (Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto, ik vergat mn camera aan de man te geven die de foto maakte).

Maar de verrassingen waren nog niet voorbij, we kregen ook nog wat hertenvlees in een koeltasje mee naar huis!! Dat hebben we gelijk in de vriezer gedaan en binnenkort gaan Sifra en ik er samen een heerlijk maaltje mee maken! Jup!

Lieve Elise, nogmaals bedankt voor de geweldige avond. Luiten Food, bedankt voor het organiseren van deze avond! Ik ga zeker vaker met hertenvlees koken, ook buiten kerst en wilavond om!

Komende week komt mijn allereerste kookvideo online. Houd dus vooral mijn blog, Instagram en Facebook in de gaten!

Liefs! Renske

WELKOM

Welkom op mijn blog!

liefs! Renske

bottom of page